onsdag 31. mars 2010

Ting 9: Mer Google docs

Her er mitt første dokument laget på Google docs.
Verktøylinja ser jo kjent ut, det samme gjelder for de andre dokumentalternativa. Alt jeg har bruk for til enkel dokumentproduksjon, er visst her.
Det går an å skrive i  f a g e r, og sette inn bilder og arrangere tekst rundt dem osv. Jeg liker grensesnittet: Google-logoen er fargerik og munter, og oppsettet er reint og tydelig. Men så har jeg aldri likt å arbeide i word, heller.   
Ser at man kan lagre direkte i både HTML og pdf med ett tastetrykk. Eller to. Det er bra!
Et annet gullegg er jo lagringa skjer på nettet, så slipper man å styre med minnepinner og sånt når man skal bevege seg mellom heim og museum under vegs i et skrivearbeid. Internett-tilgang er det eneste "must" i den sammenhengen.
Og så var det Share-funksjonen. Jeg kan altså ikke bare distribuere dokumentet direkte på nettet med aktive linker og alt annet stash, men også jobbe i dokumentet sammen med andre. Altså litt som en wiki.
Den dagen de store, dyre, tunge designprogramma jeg vanligvis bruker i jobben, også finnes i google docs, er jeg  fornøyd...
Så spørs det bare om det lar seg gjøre å få dette inn i bloggen min - jo, det funka. Fulgte bruksanvisninga i Help-funksjonen, valgte share, så publish som web page, og der var den med bilde, farger og det hele. Greit.

1 kommentar:

  1. Se der fikk du det til! Flott, dette har jeg faktisk ikke prøvd selv, så nå begynner du å gå foran "læreren" med et godt eksempel:-)

    Mvh Frøydis

    SvarSlett