onsdag 7. april 2010

Ting 11: Mashed up

Foto: Ida S. Anda fra Friedrichschein, Berlin, i oktober.
Jeg syns tagclouds (tagskyer???) er så stilige, så uten annen saklig grunn valgte jeg dette søkealternativet på Mashup Dashboard. Fra søkeord graffiti kom jeg til mash-up'en Street Art Locator, som kombinerer Google Maps med data fra folk flest som er interesserte i street art verden over. Ved siden av klikkbare markører på kartet, kan en søke på forskjellige typer street art, på sted, beskrivelse og tittel på verk.
Så nå vet jeg at på ei betongsøyle under overgangen i Uppsalavägen i Vasastaden i Stockholm, er det malt ei nydelig mor med barnet sitt i slynge på magen. Og i Berlin, på veggen til Alte Schönhauserstrasse 3: Terriffic Clown av Berlineren Primo Platoon. Like ved Torstrasse, en spasertur fra Altes Museum. Og det var nesten alt som var å finne fra Berlin, så her venter ei oppgave på alle berlinfarere; det ligger en grei instruksjon her for å legge til nye steder og verk på Street Art Locator: zoom og klikk og dra, last inn bilde og fyll ut tekstbobla. Og i den byen er det ikke langt mellom de kreative gatemalerne!
Tilbake i den litt mindre fargerike virkeligheten, kan jeg tenke meg å lage en mashup for SPOR-utstillinga på Sunnmøre Museum. Nokså usofistikert: kombinere kart og funnlokaliteter for de utstilte gjenstandene med foto og beskrivelser. Slik kan de som bruker utstillinga, f.eks. sjekke om noe fra hjemstedet er utstilt, og kanskje planlegge neste søndagstur til stedene der tinga i utstillinga i si tid ble lagt i jorda. Og seremoniene som disse fantastiske gjenstandene den gang var en del av  - fargene, luktene, lydene - kan vi bare fabulere om.

3 kommentarer:

  1. Glimrende! Jeg merket meg at ikke noe var lagt inn for Norge...Gleder meg til streetartjat i Berlin med kamera, mobil og minipc. Det siste har vel du, for det var vel slik at du hadde tenkt å vinne den??? Vi får se hvem som blir den heldige i trekkninga;-)

    Du skriver flotte blogginlegg og er flink til å tenke på hvordan du kan bruke de ulike tinga i museet og arbeidet! Det er bra! Vi får skrive oss ei liste når vi er ferdige med kurset og se hva vi kan få til!

    Mvh Frøydis

    SvarSlett
  2. Sliter litt med å forstå hva dette mashups-greiene er for noe. Eksemplene dine gjør at det klarner litt - men jeg må nok likevel ta helga til hjelp

    SvarSlett
  3. Må berre få berømme den fotoserien med bilete frå uliek golv du har gått på. Så flotte bilete, så sanseleg, så tankevekkande!

    SvarSlett